Jakie cechy składają się na konkretną kasę fiskalną? Z pewnością niejedna osoba w pierwszej kolejności wymieniłaby takie jak zakres funkcjonalności, wysokość parametrów, wydajność, prostota obsługi, rodzaj konstrukcji czy wytrzymałość na trudne warunki pracy. Ale istnieją też inne, na przykład… wygląd urządzenia rejestrującego. Z jednej strony ktoś może pomyśleć: jakie w ogóle to ma znaczenie? Z drugiej jednak producenci technologii sprzedaży oferują obecnie modele o naprawdę ciekawym designie. Zatem – w jakim celu?
Rola estetyki w technologiach użytkowych
Prosty przykład: jeśli stoimy przed wyborem jednego z dwóch urządzeń tego samego typu, o bardzo podobnych parametrach, funkcjach, a nawet cenach, natomiast jedno prezentuje się lepiej wizualnie – które wybierzemy? Z pewnością ten model, który nam się bardziej podoba, to naturalne. I oczywiste do tego stopnia, że aż dziwne, że o tym mówimy. To prawda – ale jednocześnie to niezbity dowód, że w urządzeniach, które nabywamy ze względu na ich praktyczny wymiar, nadal ważny pozostaje dla nas wygląd. Mało tego! Istnieje wiele przypadków, że niektórzy użytkownicy są gotowi odejść od pewnych wartości parametrów bądź funkcji na rzecz atrakcyjnego designu. Dlaczego tak się dzieje?
Ponieważ różnorodne technologie od dawien dawna nie tylko wykonywały konkretne zadania (co oczywiście pozostaje ich nadrzędną rolą), ale także wyglądały. Widać to choćby po współczesnych telewizorach, laptopach, smartfonach czy nawet lodówkach. Lubimy otaczać się rzeczami ładnymi, dlatego jeśli jakieś urządzenie, oprócz sprawnej i wygodnej realizacji konkretnych czynności, zapewni nam też wzornictwo cieszące oko – z pewnością po nie sięgniemy. Tendencja ta narasta, co ma przełożenie na różne rodzaje technologii – także tych związanych z prowadzeniem handlu. Chodzi o to, by wygląd urządzenia trafiał w gust i obecne trendy, by wizualnie wpasowywał się w przestrzeń, w której się znajduje. Wreszcie, by przemawiał nie tylko do posiadacza, ale również do drugiego człowieka…
Atrakcyjny wygląd współczesnych kas fiskalnych
O jakie „przemawianie do drugiego człowieka” chodzi? Żyjemy w czasach przyspieszającego rozwoju i dynamicznych zmian. Procesy te dotyczą też relacji międzyludzkich, jakości komunikacji, dostępnych mediów i przestrzeni marketingowej. Coraz trudniej zwrócić uwagę klienta, coraz ciężej dotrzeć do niego przez cały szum informacyjny i oczywiście – przekaz konkurencji. Tymczasem wygląd urządzeń fiskalnych potrafi może być pozornie niezauważalny, mało istotny. W gruncie rzeczy jednak potrafi działać na podświadomość konsumentów, wysyłać jej szereg komunikatów. Jakich? O nowoczesności i prestiżu firmy, o spójności jej wizerunku, który zapada w pamięć. O wysokiej jakości prezentowanej oferty bądź świadczonych usług, o szacunku do klienta. Technologie sprzedaży o zadbanym wyglądzie, pasującym zarówno do wystroju wnętrza przedsiębiorstwa, jak i charakteru branży, może w efekcie stać się kolejnym czynnikiem, który przyciągnie nabywcę i zatrzyma go przy nas na dłużej.
I można by było się z tym wszystkim nie zgadzać, gdyby nie logika zawarta w tych procesach, gdyby nie mnóstwo przykładów z otaczającej rzeczywistości, wreszcie gdyby nie działania producentów technologii sprzedaży. Coraz więcej z nich – także, a nawet zwłaszcza tych wiodących – kładzie duży nacisk nie tylko na funkcjonalność kas rejestrujących, ale również ich wygląd. Wystarczy przytoczyć 2 przykłady spośród wielu: modele Elzab K10 i Posnet Revo. Pierwszy z nich od dawna charakteryzuje się futurystycznym, oryginalnym wyglądem, współgrającym także z solidnym wykonaniem i ergonomią konstrukcji.
Kasa K10 prezentuje się naprawdę ciekawie i z pewnością wyróżnia się na tle innych urządzeń fiskalnych. To za sprawą stylowej sylwetki, szczególnej dbałości o detale oraz doboru barw, zebranych na obudowie. Zresztą to dość interesująca kwestia w tym przypadku, niejako potwierdzająca znaczenie całego wywodu. Model marki Elzab od początku dostępny był w kilku różnych, choć zbliżonych do siebie wariantach kolorystycznych. Ale nie tak dawno temu producent zdecydował się na wypuszczenie popularnego modelu w jeszcze jednej wersji – różowej, co widać na załączonej grafice. Trzeba przyznać, że to dość śmiały zabieg w kwestii estetyki. I takim może się pochwalić nie tylko ta firma. Inny producent, Posnet, stworzył model kasy fiskalnej o nazwie Revo. Trzeba przyznać, że premiera tego urządzenia należała do jednych z ciekawszych, ponieważ zaoferowało ono nie tylko bogactwo funkcjonalności, ale również niemało innowacyjnych rozwiązań – takich jak mechanizm drukujący, emitujący paragony po stronie nabywcy, czy też opcja wygodnej integracji kasy ze specjalną, dedykowaną jej wtedy szalką ważącą.
W gronie wspomnianych ciekawostek technologicznych znalazła się również i taka, która ma bezpośredni związek ze stroną wizualną technologii sprzedaży. Revo posiada stylową, elegancką sylwetkę, którą wypełniają ciekawie zestawione kolory i akcenty w postaci ładnie podświetlonych ekranów czy przycisków klawiatury. Ale to nie wszystko – wróćmy do wspomnianych barw. Producent stworzył aż 6 wersji kolorystycznych, w których może występować ta kasa fiskalna. Te warianty, zachowując czerń, proponują takie odcienie, jak: „słoneczny żółty”, „ognista czerwień”, „błękit oceanu”, „elegancki fiolet”, „śnieżna biel” oraz „limonkowa zieleń”. I w dodatku, każda z tych wersji prezentuje się naprawdę okazale. Wszystko to razem dowodzi raczej jednego, jeśli chodzi o współczesne kasy rejestrujące: nie taki design nieważny, jak go niektórzy malują.
ale dziiiwna jakaś ta k10… chociaż może…taka „kobieca wersja” 😛 ale pomysły mają, fakt